Čeština
Konzultace zdarma

Jak prorazit na TikToku? 7 tipů pro úspěšný marketing

I když se vám TikTok může příčit svým mnohdy „zbytečným“ a „nesmyslným“ obsahem, podceňovat byste ho neměli. Jeho prostřednictvím se můžete bezchybně strefovat do své cílové skupiny a naprosto si získat její srdce. Doménou TikToku je totiž srozumitelná a navíc ultrachytlavá forma reels (krátkých videí), která jsou pro uživatele sociálních sítí i celého internetu jednodušší k navnímání než text nebo statické obrázky.

Dalším, v čem TikTok vyniká oproti svým sociálním konkurentům (především Facebooku a Instagramu), je to, že jakmile síť otevřete, na domovské stránce nevidíte své kamarády, známé, rodinné příslušníky a kolegy nebo vámi přímo vybrané kanály, nýbrž na vás „vyskočí“ videa od tvůrců, se kterými jste s největší pravděpodobností nikdy neměli ani virtuální čest.

A přesně takhle se můžete do povědomí svých potenciálních klientů dostat i vy…

Proč by vaše firma neměla chybět na TikToku?

Primární důvod je jednoduchý – přidáním vlastního obsahu na další sociální síť se zvýší šance, že svým sdělením zasáhnete někoho, kdo vaše služby nebo výrobky potřebuje (i když o tom možná ještě sám neví).

Další obchodní výhoda TikToku pro vás tkví v tom, že TikTok je stavěn tak, aby na něm uživatel setrvával co nejdéle. A čím delší dobu v aplikaci stráví, tím větší je možnost, že narazí i na váš obsah.

Absolutní výhodu budete na TikToku mít, jestliže se snažíte oslovit mladší generace – úctyhodných 62 % uživatelů spadá do věkové skupiny 10–29 let a 70 % je mladší 40 let (data ze září 2023). Tomu můžete dokonale přizpůsobit obsah i formu sdělení a mluvit na příjemce jejich jazykem.

Pokud vás zaráží, že byste měli cílit na děti, kterým ještě nebylo ani 15 let, buďte v klidu. Nebudete první ani poslední – jen se podívejte na televizní reklamy na hračky, které útočí na dětské emoce. Děti pak útočí na emoce svých rodičů a rozhodně k tomu nepotřebují nějakou věkovou hranici…

Na TikToku navíc můžete své zboží nebo služby prezentovat tak, jak jsou. Téhle sociální síti totiž vládnou „reálné záběry“, často nijak neupravované, na rozdíl od jiných sítí, kde se to hemží takřka uměleckými díly. Pak si budete podstatně jistější, že váš zákazník ví, co si objednává, protože mu neukazujete produkty fantasticky nasvícené svitem měsíce v úplňku upravené polovinou dostupných filtrů.

Další výhodou je to, že na téhle sociální síti můžete přidat odkaz na propagovaný produkt do svého bia (tedy na svůj firemní profil). Uživatelé se tak na něj jednoduše prokliknou přímo ze sítě.

K tomu je nutno dodat i to, že TikTok je přívětivě propojený s Instagramem. Jakmile se někdo rozhodne váš tiktokový obsah sdílet, může tak během pár vteřin učinit na obou sítích, aniž by musel někam odcházet. Tak se o vašem obsahu dozví i uživatelé Instagramu, kteří vás ještě neviděli na TikToku, nebo ho dokonce vůbec nepoužívají.

A co je nejvíc? Každý příspěvek na TikToku má teoretickou šanci stát se virálem. Když se vám povede vytvořit skutečně vtipné, nápadité nebo neotřelé video, můžete několika hodinami práce zasáhnout neuvěřitelnou masu lidí! 

Jak registrovat firmu na TikToku?

Jdete na věc? Skvělé! Nejdřív se budete ale muset jako firma na TikToku zaregistrovat. Není to nic složitého:

  • Stáhněte si TikTok aplikaci do telefonu. Najdete ji na Google Play a AppStore.
  • Po instalaci klikněte na dolní liště na ikonku profilu a zaregistrujte se.
  • Nastavte si business account. Je to bezplatné a získáte tak možnost analyzovat dopad svých videí i celých kampaní.
  • Pak začněte tvořit!

Kolik lidí v Česku používá TikTok?

Svůj fascinující boom má TikTok v Česku sice za sebou, i po vypuknutí obav o bezpečnost a zachování soukromí ale rozhodně má smysl na něj obsah tvořit a přidávat. Právě kvůli zmíněné nedůvěře opustilo TikTok 10 % českých uživatelů.

Zároveň ale 11 % obyvatel Česka TikTok stále používá – to je v současnosti něco přes 1 150 000 osob! Nejsilnější věkovou kategorii tvoří uživatelé ve věku 18–24 let (43 %). Ve skupině 25–34 let používá tuhle sociální síť pětina z nich (data jsou z dubna 2023). S takovým počtem lidí se rozhodně „dá pracovat“ a najít v něm další zákazníky.

Další tipy na TikTok: 6 typů reklam na TikToku a jak je využít

7 tipů pro úspěšný marketing na TikToku

Na TikToku už jste zaregistrovaní, takže se nejspíš chcete pustit do tvorby reels. Než tak učiníte, promyslete širší koncept a inspirujte se následujícími tipy.

1. Sledujte trendy vaší cílové skupiny

Nebudeme si lhát, sociální sítě ovládají trendy. Jednou jsou to dvě „konverzující“ kočičky, ke kterým doplníte tematický text o svých produktech nebo službách, jindy se hodí zakomponovat pejska s výrazem absolutní pohody, kterému je za něco spíláno (třeba jako když manžel spílá manželce, že zase utrácela za vonné svíčky, ale manželka je totálně v klidu, protože to doma krásně voní). Vždy se snažte spojit své téma s originalitou a trendem.

Takové trendy a jejich nejrůznější přepracování si lidé pamatují, a to nejen díky do značné míry jednotnému vizuálu, ale i díky audiu, které daný trend doprovází. A je to právě i audio, od kterého se můžete při tvorbě svých reels odrazit.

2. Používejte relevantní hashtagy

Bez hashtagů to nebude ono. Aby oblast, na kterou se zaměřujete, mohli snadno najít uživatelé, kteří ji cíleně vyhledávají, naučte se s nimi šikovně pracovat.

Vyhněte se úplně obecným hashtagům, jako je #4U, #love, #food a podobné. S těmi byste to daleko nedotáhli. Jsou totiž u tolika příspěvků, že by vás i po vyhledání takového hashtagu někdo našel jen stěží.

Co můžete dělat?

  • Používejte hashtagy, které tak obecné nejsou.
  • Vždy volte jen relevantní hashtagy. Když bude absolutně top hashtag #nejlepsipizzasananasemnasvete, nedávejte ho k reels o nových botách z vaší dílny jen proto, že zrovna frčí.
  • Vytvořte si vlastní hashtag. I to může být pořádný krok kupředu. Musí být ale dokonale originální a ideálně s ničím nezaměnitelný. Například #svadlenkazhornidolni.

3. Využívejte méně komerční přístup

Ruku na srdce – váš výrobek může být krásný, kvalitní, po všech stránkách perfektní. Marketingově s ním ale na TikToku (a obecně sociálních sítích) moc neuspějete, když budete tlačit jen na jeho prodej.

Lidi se na TikTok chodí primárně bavit, zkrátit si dlouhou chvíli, „vypnout“ během náročného dne. Když na ně budete „valit“ jedno reelsko za druhým se sdělením „kupte si naše super trička“, bude je to štvát a taky vůči vašemu obsahu začnou být imunní.

Prokládejte vyloženě prodejní obsah tím neprodejním. Natočte něco vtipného k tématu, udělejte video ze zákulisí vaší firmy, „pochlubte“ se faily, které se vám staly. Funguje to.

Mohlo by vás zajímat: Jak tvořit obsah na Instagram jako firma

4. Zapojte se do Tik Tok výzev

Čas od času se na TikToku, stejně jako na jiných sítích, objeví nějaká ta výzva. Jednou je to kyblík s ledovou vodou, kterou si člověk vylije na hlavu, jindy je to vypití plechovky limonády na ex nebo lžíce mleté skořice v puse.

Když se zapojíte do takové výzvy, dáte o sobě vědět komunitě, kterou daná výzva zaujala (protože hledá tematická videa právě s ní), a k tomu si vytvoříte image „cool firmy“, která se nebojí udělat si ze sebe legraci. To je sympatické!

Co všechno může být tiktoková výzva?

  • výzva, v rámci které někomu uděláte radost
  • taneční výzva
  • zpěv (třeba celého týmu)
  • vytyčené cíle – soupis toho, čeho chcete dosáhnout během roku nebo měsíce
  • každodenní maličkosti/malé radosti

Pozor ale! Takové výzvy musíte obměňovat a v nejlepším případě se vézt na trendy vlně. Uživatele TikToku to nesmí nudit, jinak prostě nemáte šanci.

5. Spolupracujte s influencery

Dalším ze způsobů, jak zvýšit povědomí o vlastní značce, je spolupráce s influencery. Ti si nejprve vybudují svou fanouškovskou základnu a později z toho profitují. A vy můžete taky – jejich prostřednictvím! Jen je třeba si svého influencera dobře vybrat.

Jak najít vhodné influencery

Influencera si vybírejte primárně podle oblasti, které se věnuje. Chcete-li například prostřednictvím influencera propagovat kosmetiku, byla by fatální chyba obrátit se na někoho, kdo tvoří obsah o volné výchově dětí. Působilo by to neuvěřitelně a pozor – obzvlášť generace Z dokáže takový nesoulad prokouknout a odsoudit.

Záleží i na věkové skupině – když chcete propagovat módu pro teenagery, nemůžete kvůli tomu oslovit influencera, který se specializuje na sledující ve věku 30+. Tedy můžete, ale úspěch vám to pravděpodobně nepřinese.

Roli může hrát i celková reputace influencera a vaše souznění s ním. Pokud se vám jeho obsah bytostně nepozdává, nebo ho dokonce považujete za škodlivý, jen těžko s ním uvěřitelně navážete funkční business vztah.

6. Používejte trendy hudbu, filtry a efekty

Že není nic staršího než včerejší noviny? Možná. S trendy na TikToku to může být podobně. Fungují sice déle než jeden den, nicméně když na jaře 2024 přijdete s trendem z loňského léta, vysloužíte si spíš posměch, že jste „trošku“ zaspali.

Trendy hudbu, filtry a efekty odhalíte poměrně snadno aktivním používáním TikToku, můžete se ale inspirovat taky na specializovaných stránkách, jako je například TikTok Creative Center nebo sekce Tik Tok webu pro tvůrce. Obecně stačí trošku „zagooglit“ (ideálně anglicky) a nápady už se hrnou.

7. Sledujte konkurenci a inspirujte se

Byla by škoda přehlížet konkurenci jen proto, že spolu bojujete o zákazníky. Sledujte ji, i od ní můžete načerpat inspiraci a učit se.

Vytipujte si několik konkurenčních firem nebo jednotlivců a mějte je na mušce. Kvůli tomu, že byste je nesledovali, byste mohli třeba i v něčem zaostat. A to v dnešním rychlém světě nechcete!

Tik Tok trendy pro rok 2024

Už už se chystáte to na TikToku rozbalit? Podívejte se, jaké letošku vládnou trendy. Jen tak budete moct naskočit na tu správnou vlnu a zabodovat, jak nejrychleji to bude možné!

Fungovat budou i nadále videa typu

  • „vyzkoušeno za vás“ (uživatel natočí video o reálném používání konkrétního produktu)
  • „cože, tohle existuje?“ (pobavit může i video, v němž se budete divit, že to, co svět dneska považuje za normální, vůbec existuje – třeba kontaktní čočky)
  • „co si o tom myslíte?“ (natočte reakci svého týmu na nějakou informaci, kterou jim dáte – ale pozor, stále se snažíte pobavit; nesmí to působit jako shazování nebo dehonestace)

Shrnutí

Tím, že jako firma vstoupíte na TikTok neprohloupíte a můžete jen získat. Šikovným marketingem na téhle sociální síti rozšíříte povědomí o své značce.

Držte se při tom komunikace vhodně zaměřené na svou cílovou skupinu, zkoušejte nejrůznější trendy, které vám padnou do oka, nepřehánějte to s prodejními reels a nebojte se udělat si ze sebe legraci nebo ukázat něco „ze zákulisí“. Když najdete sympatického influencera (sympatickou influencerku), zkuste i spolupráci, která bude přínosná pro obě strany.

Pokud vaší cílovkou nejsou senioři, TikTok zafunguje!

Pokud máte zájem o spuštění kampaní na TikToku, kontaktujte nás a objednejte se na bezplatnou, nezávaznou konzultaci.

Přednášíme

Zjistit více

Spolupracujeme s těmito firmami

Zobrazit všechny reference